Jak jsem začala stát při práci na PC | 2014-02-24

Jak jsem  začala stát při práci na PC

Dnes je to akorát třetí týden, co jsem si vlastnoručně sestavila stojan pro práci ve stoje Workfit-A a začala jej používat. Se svými dosavadními zážitky a zkušenostmi bych se s vámi ráda podělila v následujícím článku.

Sestavení stojanu Ergotron Workfit-A

Stojan byl v krabici rozdělen na několik částí, které bylo potřeba postupně dát dohromady a připevnit k mému stávajícímu stolu. Návod na první pohled vypadal (alespoň pro mě) trochu děsivě, ale po jeho bližším prostudování jsem zjistila, že je v něm vše krásně vyobrazeno a snadno pochopitelné i s minimem slovního popisu.

První nástraha, pravděpodobně hlavně pro ženy, byla zajistit 2 ks nářadí, které nejsou součástí balení. Tím je křížový šroubovák, ten mi problém nedělal :), a čtvrtpalcová ráčna, kterou jsem, přiznám se, ještě v ruce nedržela. Nicméně po poradě s kolegy jsem dostala školení ohledně ráčny a jejího využití a sehnala si ji v železářství. Sestavování mohlo začít!

Druhá nástraha na mě čekala v podobě otočení základny před jejím upevněním na desku stolu, což je potřeba udělat v případě stolů, které mají hloubku desky větší než 64,8 cm. Můj stůl je hloubky 78 cm a proto bylo potřeba základnu otočit tak, aby se snížená klávesnice mohla v nejnižší pozici (vsedě) vůbec dostat pod úroveň stolu. Otočení jsem provedla jednoduše vyšroubováním několika šroubů, otočením základny a vrácením šroubů na své místo. Pak jsem základnu připevnila k desce stolu pomocí zmiňované ráčny.






 

Jak jsem připevňovala další části stojanu, není myslím třeba slovně popisovat, bylo to jednoduché a videonávod sem brzy přidám, abyste viděli, že sestavení opravdu zvládne každý bez rozdílu pohlaví!:)

Po sestavení stojanu Workfit-A bylo ještě třeba jej mírně seřídit, aby držák správně držel ve všech pozicích, jednoduše se s ním pohybovalo a byl správně seřízen pro konkrétní zatížení daným monitorem, klávesnicí, myší a vším dalším, co na stojan položíte.

Montáž stojanu si můžete prohlédnout v následujícím videu.

Záznam mého stání u PC

Den 1

První den, kdy jsem střídala sezení a stání u počítače, byl asi nejtěžší. Dopoledne jsem vydržela stát 2 hodiny, odpoledne jsem i díky schůzkám stála u PC už jen hodinu. Při odpoledním stání mě už docela dost bolely paty.

Co mě trochu zarazilo bylo lehké kývání stojanu při psaní na klávesnici, ale kupodivu mi to nevadilo tolik, abych se nemohla soustředit na práci, nebo mě to nějak obtěžovalo.

Stojan bylo také potřeba ještě mírně seřídit, po opakovaném zvedání a snižování už trochu sjížděl dolů z horní pozice.

Den 2

I když mám kancelářskou obuv (pantofle) z lékárny, již po půl hodině stání se zase začaly ozývat paty. Napadlo mě možné řešení - stoupla jsem si bosá na karimatku. Zpětně musím říct, že to byl velmi dobrý nápad, něco měkkého pod nohami je pro delší stání ideální! Opět jsem tomu stání dala ale za celý den jen 2,5 hodiny, paty mě přeci jen trochu bolely a odpoledne se mi už do toho stání tolik nechtělo.

Zjistila jsem, že lehké “kývání” stojanu při psaní na klávesnici vestoje už úspěšně ignoruji, možná se to bude dát ještě nějak seřídit, ale ani v současném stavu mi to opravdu nevadí - možná do toho taky jenom zbytečně moc mlátím :)

Den 3

Dnes jsem změnila taktiku a dopoledne stála jen hodinku, zato odpoledne hodiny tři! Paty mě nebolí a jsem spokojená, že jsem polovinu pracovní doby úspěšně odstála. Subjektivně bych i řekla, že jsem se dnes cítila nějak víc “naspeedovaná”, práce mi šla pěkně od ruky a při střídání stání a sezení den utekl rychleji, než obvykle.

Večer ulehám do postele příjemně psychicky, ale hlavně i fyzicky unavená, což byl u mě dříve problém, protože hlava měla za celý den všeho dost, ale tělo unavené nebylo. Dnes mi ten poměr přijde vyrovnaný.

Den 4

Po dnešních dopoledních 2,5 hodinkách stání začínám zase cítit trochu nohy a také bedra. Vzpomněla jsem si na svého bývalého trenéra powerplate, který mi tloukl do hlavy, že správné držení těla se zatnutým břichem je základ, a že kdyby to tak všichni dělali a mysleli na to při obyčejné chůzi, tak nikdo nemusí chodit do posiloven a břišní svaly se vypracují samy. Když se ale při chůzi nebo stání nemyslí na správné držení těla, člověk stojí “prohnutě” a všechno mu jde tzv. “do zad”. Tato myšlenka mě přivedla k tomu, že bych měla více kontrolovat, jestli stojím správně a nebolí mě záda právě ze špatného držení těla.

Odpoledne jsem si kvůli večerní návštěvě posilky dala jen hodinku stání a myslela na správné držení těla, uvidíme, jestli to další dny pomůže a bedra mě už bolet nebudou.

Den 5

Dneska trhám rekordy! Dopoledne jsem stála 2,5 hodiny a odpoledne 1,5. Bedra mě nebolí, paty lehce cítím, ale nijak výrazně. Zbývající 4 hodiny sezení jsou většinou kolem snídaně, oběda a svačin - po jídle prostě stát neumím a ani nechci, mám nějak pocit, že se to tam potřebuje trochu uležet :) A přeci jenom, trávit celý den na nohou asi taky není optimální.

Pořídila jsem si také gelovou podložku pod myš, jelikož mě trochu bolelo zápěstí, které jsem měla tendenci si opírat o hranu výsuvu na klávesnici.

Další dny

Další pracovní týden už probíhal v pohodě, jako bych střídání sezení a stání u počítače praktikovala již několik let. Nic mě nebolelo, stojan jsem ještě párkrát seřídila, a spí se mi líp, protože večer padám do postele krásně unavená.

Pro zajímavost ještě přidávám záznam počtu hodin, které jsem každý den v práci “odstála”. Doporučuji si povšimnou Dne 12 :))

DenPočet hodin stání
Den 61,5 hod + 1,5 hod
Den 72 hod + 1,5 hod
Den 82,5 hod + 1 hod
Den 92,5 hod
Den 103 hod
Den 112,5 hod + 1,5 hod
Den 122,5 hod + 2,5 hod
Den 132,5 hod
Pokud vás stojan Workfit-A od americké společnosti Ergotron zaujal, můžete si ho u nás v eshopu pořídit za 10 360 Kč bez DPH. Není to sice levná záležitost, ale jedná se opravdu o kvalitní a robustní držák, na nějž výrobce poskytuje záruku 5 let a upřímně věřím, že vydrží i mnohem déle.

Mohla by vás zajímat také další recenze na podobný produkt Workfit-S.